Специализирани компютърни дисциплини

 Въведение в програмирането


Дисциплината има за цел да запознае студентите с основите на алгоритмизацията, програмирането и езиците на програмиране, както и да им даде практически умения за разработването на програми, базирани на парадигмата на процедурното и структурното програмиране на основата на езика С. Учебният материал обхваща основно следните теми: основни концепции в програмирането, процедурно и структурно програмиране, език за програмиране С, скаларни и съставни типове данни, управляващи оператори, потребителски функции, библиотечни функции.
На упражнения студентите се придобият практически умения за създаване на програми чрез езика за програмиране С.
На лекции студентите ще получат теоретични знания за основите в проектирането, основни понятия и елементи.

Програмиране и структури от данни


 Дисциплината има за цел да даде на студентите базови знания и умения за програмирането на структурите от данни, използването на най-съвременните програмни технологии и платформи за тяхното реализиране. Основната задача е да се придобият умения за разработването на добри програмни решения на практически проблеми, за реализирането на решения, основани на най-подходящите структури от данни, методи, техники и алгоритми за създаването и обработката им. Студентите се запознават с основните механизми за програмиране на алгоритмите за обработка на структурите от данни и тяхното модулизиране. Поставя се акцент върху изучаването на различните видове структури от данни. Разгледани са правилата  на организация и методите на достъп до стандартни и абстрактни структури от данни. По-конкретно е отделено място на разработването на базови алгоритми за създаване и манипулиране на основните структури от данни като стрингове, структури,  масиви, стекове, опашки, списъци, дървета, графи и др. Като основен език и среда за програмиране на структурите от данни и алгоритмите за тяхната обработка се използват езикът C# (си шарп) и MS Visual Studio.
На упражнения основно се разглежда езикът C# (си шарп) - конзолни приложения и с графическата част на MS Visual Studio  се създават различни приложни програми - основни форми и функции.
На лекции основно се разглеждат теоретично същността и видовете структури от данни и други важни елементи, свързани с езика C# (си шарп) и платформата MS Visual Studio. Поставя се акцент и върху много онагледяващи примери за същността на изучаваните елементи.


Обектно-ориентирано програмиране


То не е съвременна концепция за моделиране на обекти от реалния свят чрез програмен код. Посредством капсулация на данните, абстракция, наследяване и полиморфизъм се дава възможност за по-добро преизползване на програмния код, по-добра поддръжка и рзширяване на функционалността на приложенията. Един от утвърдените в практиката обектно-ориентирани езици за програмиране е С++. Като разширение на езка С, неговото изучаване дава възможност в дълбочина да се разгледат основните положения при обектно-ориентираното програиране. Дисциплината има за цел да предостави професионални знания в областта на разработката на софтуер, като студентите следва да придобият знания и практически умения за програмиране на С++ и използването на стандартните обектно-ориентирани програмни библиотеки.
Тази дисциплина обоготява знанията по програмиране на студентите, които ще могат да създават програми на популярни езици като С, С# и С++.

 Семантика на езиците за програмиране


Дисциплината запознава студентите със семантичните методи на програмирането. Поставя се акцент върху теоретичното и практическото усвояване на аксиоматичния метод, който е мощна формална система за специфициране и синтезиране на правилни програми. Студентите се запознават със спцифичното приложение на логически изрази и предикати при разработването на програми. Въвежда се предикатът слабо предусловие и на негова база се дефинира и усвоява семантиката на основните команди на езиците за програмиране. Придобиват се знания и умения за стратегии за синтезиране на програми, като се използват инварианти и ограничаващи функции. Отделя се внимание на аксиоматичния подход и неговото приложение за специфициране, реализиране и верифициране на абстрактни типове данни в програмирането, на използването на автоматизирани средства при тяхното тестване. За да се улесни възприемането и усвояването на учебното съдържание, се разработват редица примерни програми и задачи. За тази цел се използва езикът за програиране MS ASML и средите за програмиране MS SpecExplorer и MS Visual Studio.
На упражнения студентите ще придобият практически опит за работа с  MS SpecExplorer и MS Visual Studio, както и свободно да пишат програми на езика MS ASML.
На лекции ще получат теоретични знания за същността на семантиката на езиците за програиране.

Логическо и функционално програмиране


Дисциплината се изучава, след като студентите са преминали обучението по програмиране с традиционните езици за програмиране - т.нар. "императивно програиране". Целта е те да получат знания и по декларативно програмиране - логическо и функционално. Разглеждат се принципни теоретични постановки и подходи за решаване на задачи при декларативно програмиране.
На упражнения студентите ще се запознаят и пректически ще използват езиците LISP - Scheme и  Prolog.
Лекционният курс е оформен в два модула: функционално програмиране, на база на диалект на LISP - езика Scheme, и логическо програмиране, на база на езика Prolog.
Създават се умения за решаване на неструктурирани задачи и се подготвя владеенето на инструментариум за следващата дисциплина "Интелигентни системи".

Бизнес интелигентни системи


Дисциплината запознава студентите с характеристиките на интелигентните системи и прилагането им за решаване на неструктурирани задачи. Тя е продължение на дисциплината "Логическо и функционално програмиране. Получават се теоретични познания и практически умения за прилагане на концепциите, методите и средствата на изкуствения интелект на практика. Резултатът от обучението трябва да бъде знания за спецификата на интелигентните системи и умения за построяването им. Разглеждат се символни и числови интелигентни системи - архитектура, инструментални средства за създаване и приложения, както и основни видове разпределени интелигентни системи.
На упражнения студентите донадграждат знанията си по езика Prolog и същевременно усъвършенстват уменията си чрез езика EasyNN. Получават опит за извличане на знания от данни (data mining).
На лекции студентите могат да получат теоретични постановки на интелигентните системи и допълнителни разсяснения по тяхната същност.


Среди за разработка


Основната цел на настоящия курс е изучаването на средите за разработка като система, от една страна, и като съвременно оръдие на труда на разработчиците на компютърни информационни системи, от друга. Разглеждат се теоретични основи на средите за разработка - роля, архитектура, методи за интегриране, видове. Представя се методологията на средите за разработка като се акцентира върху особеностите, които я различават от традиционната методология. Изяснава се същността на на средите за концептуално моделиране като се акцентира върху метода ORM и средите за неговата автоматизирана поддръжка - MS VisioModeler, MS Visio for Enterprice Architecs, NORMA for MS Visual Studeio и др. В курса се отделя значително място на CASE средите, ориентирани към използването на метода UML, както и на възможностите и разширенията на MS Visual Studio а неговата поддръжка. Като основна методология за прилагането на този клас среди за разработка се използва IBM RUP. В заключение се разглеждат по-детайлно въпросите, свързани с внедряването на среди за разработка във фирмите, стяхната оценка и избора им.
На упражнения студентите ще се запознаят с MS VisioModeler и с метода ORM, както и ще усвоят знания по използването на метода UML и генериране на различни видове диаграми, благодарение на които се генерира програмен код.
На лекции ще получат значителни теоретични знания за същността и предназначението на средите за разработка.


Компютърни архитектури


Дисциплината цели формиране на знания за структурата на компютърните системи и организацията на изчислитения процес в тях. Разглеждат се принципите на функциониране на компонентите на компютърните системи и тяхното взаимодействие, както и съвременните архитектурни решения за повишаване на тяхната производителност при различни видове приложения. Акцентър в преподавания материал е поставен върху принципа на работа и параметрите за оценка на отделните компоненти и устройства с цел ефективен избор и модернизация на компютърните конфигурции.  Това е базова дисциплина, поставящите основите на компютърните знания, защото запознава студентите с архитектурата на компютъра и различните негови спецификации. Благодарение на тази дисциплина всеки студент ще може да научи как функционира всеки компютър, ще се запознае със всеки компонент, изграждащ компютърната конфигурация. Получените знания от тази дисциплина са фундамент за изучаваните на останалите специализиращи дисциплини в областта на инфроматиката.
На упражнения студентите ще се запознаят с всеки компонент на компютърната конфигурация поотделно. Ще имат възможност да разгледат всеки един елемент, съставящ компютъра като - рам памет, процесор, дънна платка, шини, видео карта. Същевременно те ще имат възможност да разучат различните спецификации на даден компютър и тяхното значение за производителността на компютъра. Ще разберат кои компоненти влияят върху бързината на изпълняваните задачи на компютъра.
На лекции студентите теоретично ще се запознаят с базовата архитектура на компютърната система, със същността на нейните компоненти, с принципите на работа на всеки един компютър. Ще получат основни знания за техническите носители, за принципа на работа на различни охлаждания на компютъра, както и начини на форсиране на процесора (overclock).

Операционни системи


Дисциплината изучава архитектурата на операционните системи и на основните им механизми. Предвижда се разглеждането на някои проектни решения при реализирането на базисните компоненти и механизми на операционните системи. Тези знания са необходими при администрирането на компютърните системи, при откриването и отстраняването в тяхната работа. Разглеждат се ролята на операционните системи, систематизират се някой базови понятия, представя се базова архитектура на операционните системи и  нейното реализиране при операционни системи като MS Windows и Unix, детайлно се разглеждат основните компоненти на операционните системи.
На упражнения се разглежда една от най-новите до момента пусната работеща версия на операционна система. Получават се практически знания за методите на функциониране на компонентите на съответната операционна система. Получават се базови знания за регистриране и предотвратяване на възникнали проблеми в операционната система като се изучават някой основни системни команди и тяхното предназначение. Студентите се запознават с един от най-важните елементи в операционната система и с методите за неговото редактиране, а именно Системни и Групови политики, чрез които може лесно да се администрира и управлява цялата операционна система, а не поотделно да се правят настройки на всеки един елемент.
На лекции студентите ще получат теоретични знания за същността на операционните системи, за тяхната архитектура и значение.

Компютърни мрежи и комуникации


Целта на дисциплината е да даде на студентите знания и умения за проектиране, изграждане и поддържане на компютърни мрежи. Програмата на курса покрива материала, който се изучава по време на първия семестър на програмата Cisco Networking Academy на фирма Cisco Systems. Материалите за курса са изцяло на английски език. В курса се акцентира върху изучаване на основните принципи на функциониране на локалните мрежи, на мрежовите протоколи и върху практически умения по изграждането на Ethernet мрежи. Дисциплината е начало на подготовка за придобиване на професионален сертификат от Cisco Systems.
На упражнения чрез софтуер се симулира изграждането на локални мрежи чрез използване на суичове, рутери и други подобни компоненти. Провеждат се и теоретични тестове по материала директно в сайта на фирма Cisco Systems, които са изцяло на английски.
На лекции отново изцяло на английски език се получават теортични знания за същността на изграждане и функциониране на локални мрежи, както и компонентите, които ги изграждат.

Проектиране на информационни системи


Чрез тази дисиплина се осигуряват професионални знания и умения на студентите за същността, особеностите и изграждането на информацонните системи (ИС). Разглеждат се въпросите за мястото и ролята на ИС в системата за управление на предприятията. Подробно се изясняват основните въпроси на теорията и методологията на проектирането на ИС - по етапи и видове дейности. Изучават се въпросите на организацията, документирането и внедряването. Обучението по дисциплината осигурява фундаментални знания по изграждането на ИС и умения за разработка на проекти. Дисциплината е ориентирана главно към приложението на структурните методи на проектиране. Тя формира системно мислене и подход при разработването на ИС.
На упражнения студентите ще получат практически знания по всяка една стъпка за създаване на автоматизирана информационна система. Чрез съвместното използване на различни видове софтуер, те ще могат да създадат собствена автоматизирана информационна система подобна на една Счетоводна система, Хотелиерска резервационна система и други подобни.
На лекции ще получат фундаментални знания за стъпките и методологията за проектиране и изграждане на една информационна система.

Бази от данни


Чрез тази дисциплина студентите ще получат фундаментални знания по основни проблеми на базите от данни (БД) и системите за управление на бази от данни (СУБД), което е необходимо за цялостното им изграждане като специалисти в областта на информатиката. Разглеждат се същността на концепцията "база от данни", основните изисквания за тях; модели на данните, като акцентър се поставя върху релационния модел и неговата реализация; функции на СУБД, езикът SQL като стандарт за работа с релационни БД. Освен теоретичните познания при изучаване на дисциплината, студентите придобиват и практически умения за проектиране на релационни БД и реализацията им в средата на конкретни СУБД. Ориентацията към конкретна СУБД  - MS SQL Server се определя от конюктурата на софтуерния пазар и участието на университета в академичната програма на Microsoft България.
На упражнения студентите ще получат практически знания за изграждане на БД и боравяне с езика SQL за получаване на необходимите данни, които се извеждат чрез различни заявки.
На лекции ще получат солидни теоретични знания за същността, значението и реализация на БД, нейните елементи и СУБД

Софтуерни технологии


Курсът е предназначен да даде на студентите основни знания по същността на софтуерното производство, по начините за неговата организация, по възможностите за обективно измерване, както на качествените характеристики на софтуерния продукт, така и за тяхното упрвление и непрекъснато подобряване. Той следва да им даде основни умения за рвъководене на процеса на софтуерното производство, за предварително оценяване на необходимите ресурси, за обоснован избор на подходящите за конкретния случай софтуерни технологии и стандарти.
На упражнения студентите ще получат практически знания как да създадат и реализират един нов, несъществуващ до момента софтуер за автоматизиране на бизнес дейност.
На лекции студентите ще получат теоретични знания за същността и значение на софтуерните технологии.

Web технологии


Целта на дисциплината е да запознае теоретично и практически студентите с новите технологични средства за програмиране и за предстаяне и обработка на икономическа информация в Интернет и най-вече Технология Web 2.0. Някои от основните познания,  които ще получат студентите след изучаване на дисциплината са: HTTP протоколи, технологии за изграждане на абстрактни комуникации "Client-Server", Web технологии като XML, SOAP, WSDL, UDDI, Java, C#, EJB, .NET и др., програмиране от страна на клиента, програмиране от страна на сървъра, WEB услуги/сервизи, нови WEB technologies; WEB стандарти и организации.
На упражнения студентите се получат практически знания за работа с HTML 5.0, CSS 3.0. Ще могат чрез разнообразни средства да създават бизнес сайтове.
На лекции студентите ще получат теоретични знания за усъвършенстването на WEB технологиите.

Компютърна графика


 Дисциплината запознава теоретично и практически студентите с основите на графичния дизайн. Познанията, които ще получат студентите са растерна и векторна графика; работа с Photoshop за двумерна и тримерна графика; създаване на графически рекламни елементи за фирмени презентации, графически програми за мултимедийни презентации като Flash, SilverLight; графическо оформление на бизнес прогнози, WEB технологии и компютърна графика.



Няма коментари:

Публикуване на коментар